Artikelen

Moet ik als verzender van berichten bewijzen dat ik expliciete toestemming heb verkregen?

De verzender van berichten moet altijd kunnen aantonen dat de ontvanger uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming aan hem/haar heeft gegeven. Hiervoor moet de verzender dus het bewijs bewaren. Voordat iemand berichten mag versturen, moet de ontvanger ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor en aan wie de ontvanger precies toestemming geeft. Hierover moet de ontvanger door de verzender goed geïnformeerd worden. Vage beschrijvingen als 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners' zijn niet ‘geïnformeerd’

De enige manier die echt aantoonbaar maakt dat een persoon, die zich voor uw e-mailcommunicatie heeft ingeschreven, ook daadwerkelijk die persoon is, is gebruik te maken van een "dubbel opt-in".  Nadat een persoon heeft aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen, wordt een bevestigings e-mail naar deze persoon gestuurd. In deze e-mail wordt een bevestigingslink opgenomen. Pas als op deze bevestigingslink is geklikt, zal de persoon nieuwsbrieven ontvangen. Nadeel van deze methode is dat inschrijvingen verloren gaan omdat de ontvanger de dubbel opt-in e-mail niet heeft bevestigd.

Zoeken

Inloggen vaste klanten

Houd mij op de hoogte